23 September 2022

Ulasan Puisi Pilihan

 

Tajuk Puisi: Mula Yang Berhenti

Aku harap tiada henti yang bermula

Tiada riuh yang bungkam

Tiada bunyi yang diam

Tiada damai yang dendam

Tiada tenang yang suram

Tiada selesa yang gumam

Tiada suka yang muram

Tiada mimpi yang lena

Tiada tawa yang tangis

Tiada jawab yang tanya

Tiada hampa yang budi

Tiada bicara yang bisu

Tiada pandang yang buta

Tiada gopoh yang sabar

Aku harap tiada mula yang berhenti

 

Sumber : ‘Kembali Di Lahad Rahsia’ 2008, Pejabat Perhubungan ADUN N.24 Membakut, Sabah

Membaca sajak-sajak Hasyuda Abadi membawa perasaan pembaca kepada penulisan yang memberi kesedaran atau peringatan kepada diri penulis sendiri. Penulis secara tidak langsung membawa pembaca untuk sama-sama mengambil peringatan. Seperti sajak Mula Yang Berhenti di atas, merupakan satu peringatan dalam bentuk penegasan yang diatur pembendaharaan katanya dengan indah sekali. Teknik pengulangan ini memberi penegasan dan keindahan makna yang ingin disampaikan. Secara tidak langsung memperlihatkan penyair sebagai watak utama di dalamnya. Pengualangan kata “Tiada” menegaskan tentang kemahuan penyajak dalam menjalani kehidupan seharian. Makna yang mudah difahami membolehkan pembaca mengenalpasti apakah kehendak penyajak. Harapan ini juga bukan sekadar omongan kosong semata-mata, tetapi juga menyatakan kebenaran hakikat kehidupan manusia zaman sekarang. Pembaca juga mudah untuk mengenalpasti getaran kata, konsonan dan kepelbagaian vokal sajak-sajak beliau. Sebagai seorang pembaca kita akan sentiasa merasai kehadiran diri penyair dalam puisi ini dan puisinya yang lain.

Selain itu, sajak ini juga memberi penjelasan dengan pemilihan perkataan yang menarik. Sebagai contoh dalam baris pertama “Aku harap tiada henti yang bermula” merujuk kepada kemahuan Hasyuda Abadi agar menusia terus menerus tanpa henti memulakan apakah harapan beliau agar dunia ini menjadi aman. Penggunaan ini menunjukkan makna yang universal pandangan beliau dalam soal kehidupan. Beliau mahukan sesuatu yang tenteram, damai dan manusia saling kasih mengasihi. Lalu, apakah yang sudah dimulakan itu harus diamalkan seperti baris terakhir menyebut, “Aku harap tiada mula yang berhenti” merupakan penegasan semula terhadap harapan beliau kepada dirinya sendiri dan juga manusia yang lain. Sajak ini juga umpama sebuah doa keatas ilahi agar ditetapkan iman walaupun kadangkala iman kita sangat rendah. Begitu juga manusia yang tidak lepas melakukan dosa setiap saat, minit, detik dan hayat.

Jika dilihat dari segi bahasanya, pemilihan kata yang dibuat oleh penyajak lebih kepada kata-kata yang berkaitan dengan kehidupan. Kesemua perkataan seperti riuh, bunyi, damai, tenang, selesa, suka, mimpi, tawa, jawab, hampa, bicara, pandang, gopoh yang mewakili perbuatan yang biasa dilakukan oleh manusiawi. Dengan menggunakan kata hubung ‘yang’ pada setiap perkataan digabungkan dengan perkataan bungkam, diam, dendam, suram, gumam, muram, lena, tangis, tanya, budi, bisu, buta, dan sabar, menunjukkan penyajak bijak dalam penggunaan asonansi. Sebagai contoh, ’Tiada damai yang dendam’, ‘Tiada tenang yang suram’, ‘Tiada selesa yang gumam’, dan ‘Tiada suka yang muram’ . Semua perkataan mempunyai vokal ‘a’ yang diulang. Selain asonansi, penggunaan kata ‘Tiada’ yang berulang-ulang yang menunjukkan penegasan adalah salah satu teknik anafora. Anafora ialah pengulangan sesuatu kata atau frasa pd permulaan beberapa kalimat atau klausa yg berturut-turut agar memperolehi kesan tertentu. Kesan daripada pengulangan perkataan ini menjadikan penyampaian sajak ini menarik dan unik. Seterusnya memberi keistimewaan kepada puisi ini dalam menghayati kehidupan. Pembaca semakin tertarik untuk membaca bait-bait seterusnya untuk mendalami makna tersirat dan tersurat yang akhirnya terjawab dengan ayat terakhir baris terakhir iaitu, ‘Aku harap tiada mula yang berhenti’. Barulah pembaca mengetahui apakah tujuan sebenar penyair mengulang kata-kata tersebut.

Puisi ini menggunakan perkataan yang mudah difahami dan terus kepada maksudnya. Jika pembaca membaca sepintas lalu saja boleh memahaminya. Penyair juga menginginkan pembaca terus memahami kepada maksudnya. Oleh yang demikian menggunakan kata-kata yang mudah difahami. Dari strukturnya pula, sajak ini tidak mempunyai perenggan dan di tulis secara terus seiringan keinganan penyair. Sajak ini mempunyai satu makna dan tujuan iaitu untuk menyatakan pandangan serta hasrat beliau terhadap kehidupan. Jika kita membaca tajuknya saja iaitu ‘Mula yang berhenti’, pembaca tentu tertanya-tanya apakah yang dimaksudkan penyair. Lalu, jika kita membaca isi kandungannya jawapn kepada tanda tanya itu terjawab semudah soal dan jawab. Tajuk puisi ini seperti menyoal kita tentang apakah yang bermula dan apakah yang berhenti tersebut.

MI Fitri